Wat kost een bedrijfsfilm?

De vraag wat een bedrijfsfilm kost is te vergelijken met de vraag wat een auto kost. Of met de vraag wat een schilderij kost. Wat voor auto wil je? Kijk je op markplaats dan vind je een prima degelijke auto voor € 2.000,-. Maar ga jij op de configuratiepagina van Mercedes-Benz helemaal los met het samenstellen van een auto, dan loopt de teller al snel op naar de € 200.000,-.

De kosten van een videoproductie heeft dus alles te maken met jouw wensen. Wij spreken echter liever over prijs omdat een goede video met een goede strategie geld oplevert. Maar wat is die prijs dan?

Wat bepaalt de prijs van een video?

Voor ieder wat wils

De kosten, of prijs, van een videoproductie kan dus variëren van pakweg € 500,- tot zo gek je het zelf wilt maken. Voor ons is € 500,- echter niet reëel aangezien wij een bepaalde kwaliteit en resultaat willen aanbieden. Als we uitgaan van een videoproductie met een goede preproductie, productie en postproductie dan moet je rekening houden met een startprijs vanaf circa € 2.000,-. 

Er zijn drie factoren die voor een groot deel de prijs van de productie bepalen. Deze factoren zijn:

  • tijd
  • aantal benodigde personen
  • benodigde materialen

Tijd

Logischerwijs heeft het aantal dagen dat er nodig is om de productie van A tot Z op te leveren een impact op de prijs. De prijs voor één dag filmen start bij circa € 600,- maar houd maar rekening met zeker € 1.000,- gezien er bij de meeste producties een cameraman en een producer aanwezig moeten zijn. Twee filmdagen verdubbelt de prijs of er wordt gebruik gemaakt van een staffel bij meerdere dagen filmen. Het aantal dagen filmen heeft te maken met de complexiteit van de opnames. Komt er lastig acteerwerk kijken bij een shot, dan duurt dit langer dan een eenvoudig shot. Speelt de film zich op meerdere locaties af, dan is er reistijd waar we rekening mee moeten houden.

Hoe complexer de productie, hoe meer preproductie dit vraagt. Een creatief concept moet uitgedacht en uitgewerkt worden. Acteurs worden gecast. Vergunning voor bepaalde locaties moeten worden aangevraagd. Dit zijn zomaar wat voorbeelden van preproductionele taken die tijd kosten. Voor deze taken wordt een dagtarief van circa € 400,- gehanteerd. Neem je deze taken uit handen door bijvoorbeeld zelf het script te schrijven, zelf de acteurs (eigen personeel) te regelen en zelf de locatie (eigen kantoor) te regelen dan scheelt dit in de kosten.

Na de draaiperiode hebben we nog geen film. De editors gaan aan de slag en die kunnen oneindig veel toevoegen aan de video. Allereerst worden de beelden aan elkaar gelast. Vervolgens worden visuele effecten toegevoegd of worden er juist dingen weggehaald. Er wordt muziek uitgekozen en onder de video gelegd. Er worden geluidseffecten toegevoegd. En als laatste worden de kleuren bewerkt voor het filmische effect. De complexiteit en de hoeveelheid hiervan kan ontzettend uiteenlopen. 

Aantal benodigde personen

Het aantal benodigde personen voor een filmopname is de tweede post die bepalend is voor de prijs. Deze personen vormen samen de crew en cast. Voor een kleinschalige productie wordt de crew gevormd door de cameraman en de producer. Naarmate de productie groter en complexer wordt, haken er meer crewleden aan. Je kan hierbij denken aan een regisseur, gaffer, geluidsman, tweede cameraman, drone operator en ga zo maar door. Al deze mensen kosten geld en maken de productie duurder maar ook zeker beter.

De benodigde cast speelt ook een rol. De acteurs en figuranten kunnen vrienden, familie en collega’s zijn en nemen genoegen met een leuk presentje. Wil je dit niet, dan moet er betaald worden. Een figurant kost rond de € 50,- en een acteur start bij € 250,-. Maar wil je een bekende Nederlander in jouw video laten spelen, dan gaat dit bedrag in veelvoud over de kop. 

Benodigde materialen

Als derde hebben we de benodigde materialen. Dit begint bij de type en het aantal camera’s. Je kan tegenwoordig een productie filmen met een mobiele telefoon en je hebt professionele camera’s. Deze professionele camera’s beginnen bij € 1.000,- en lopen uit tot pakweg € 100.000,-. In dit laatste geval filmen we bijvoorbeeld met een ARRI en daar betaal je meer voor. Als er twee camera’s simultaan aan elkaar draaien heb je vaak niet alleen een extra camera nodig maar ook een extra cameraman. En naast de standaard uitrusting van camera, lenzen, statief, licht en geluid zijn er vele mogelijkheden om de shots naar een hoger niveau te tillen. Drones, cranes, steadycams of misschien wel een helicopter zijn een paar voorbeelden. 

Andere factoren

Naast de drie factoren zijn er veel meer factoren die bepalend zijn voor de prijs. De prijzen voor een voice-over beginnen bij € 250,- en het afkopen van muziekrechten kan € 20,- zijn maar mocht je nu dat ene nummer van The Rolling Stones willen dan mag de knip open getrokken worden. Mick Jagger moet ook nog eens zijn goedkeuring verlenen. Of even wachten tot 70 jaar na het overlijden van de langstlevende acteur van een bepaald muziekstuk, dan komt deze namelijk in het publiek domein.

Leuk, maar wat kost nou zo’n video?

Ik hoor het je denken!

Het is dus niet makkelijk om in hapklare brokken een prijs te geven. Wel kunnen we aan de hand van een situatieschets een indicatieve prijs geven. Je zult zien dat, net als bij een auto, de prijs omhoog gaat naarmate je extra attributen toevoegt aan jouw videoproductie. Hier volgen drie indicatieve voorbeelden:

voorbeeld 1

Een kleine productie, 3 dagen werk,
kleine crew, eigen locatie, eigen acteurs

€ 2.500

  • 1 dag voorbereiding; creatieve sessie, briefing, conceptuitwerking, shotlist
  • 1 dag filmen; cameraman en producent, filmapparatuur, geluids- en lichtapparatuur

  • 1,5 dag edit; montage, visuele effecten, audio-nabewerking, color grading

voorbeeld 2

Een middelgrote productie, 6 dagen werk, middelgrote crew, eigen locatie, eigen acteurs, voice-over

€ 7.500

  • 2 dagen voorbereiding; creatieve sessie, briefing, conceptuitwerking, brainstormsessie, scriptontwikkeling, storyboard, shotlist, callsheet, draaiboek

  • 1 dag filmen; cameraman, producent/regisseur, gaffer, filmapparatuur, geluids- en lichtapparatuur

  • 3 dagen edit; montage, visuele effecten, audio-nabewerking, voice-over, color grading, meerdere versies

voorbeeld 3

Een grote productie, 10 dagen werk, grote crew, externe locatie, casting, complexe shots, voice-over

€ 15.000

  • 5 dagen voorbereiding; creatieve sessie, idee ontwikkeling, briefing, conceptuitwerking, brainstormsessie, scriptontwikkeling, storyboard, locatiescouting, casting, shotlist, callsheet, draaiboek
  • 2 dagen filmen; cameraman, producent, regisseur, gaffer, geluidsman, setdresser, drone-operator, crane-operator, filmapparatuur, geluids- en lichtapparatuur, drone, crane
  • 3 dagen edit; montage, visuele effecten, audio-nabewerking, voice-over color grading, meerdere versies
Z

storytelling

Z

merkbekendheid

Z

van idee naar film

Z

videomarketing

The why of video

Video brengt jouw merk of product tot leven

Dat video werkt is geen geheim. Het is effectief en doeltreffend en het weet de doelgroep emotioneel te raken. Als je het ons vraagt is video het mooiste medium dat er is, maar dat is subjectief. Het is een medium waarbij verschillende elementen vloeiend in elkaar overlopen en elkaar versterken. Beeld in beweging ondersteunt door muziek en sound effects. Mooie woorden, maar hoe vertaalt zich dit in de cijfers? Waarom zou jouw bedrijf moeten inzetten op video en videomarketing?

Just some facts

%

van het internetverkeer komt van video

%

van de mensen bekijkt elke week meer dan een uur aan video op Facebook of YouTube

%

van de consumenten kopen eerder een product nadat ze er een video over hebben bekeken

%

wordt een video meer gedeeld dan een afbeelding

Our latest work

Check it out

Wat komt er allemaal bij kijken?

Gestructureerd naar een geweldig eindresultaat

Het maken van een film gaat niet over één dag ijs. Het vereist een goede voorbereiding waarbij gekeken wordt naar de doelgroep en de doelstellingen van je organisatie. Vervolgens gaan we bepalen waar we ons op gaan richten met onze video strategy. Dit kan heel breed of juist heel specifiek zijn. Kortom, voor we ook maar één stap op de filmset zetten gaat er een periode van research, creativiteit en planning aan vooraf. Dit ziet er als volgt uit:

briefing & offerte

Hebben we elkaar eenmaal gevonden? Dan trappen we af met een creatieve sessie waarin we gaan achterhalen wat de doelgroep is en wat onze doelstellingen zijn. Andere zaken zoals de identiteit van de organisatie, wat unieke kenmerken zijn maar ook hoe we de doelgroep gaan bereiken met onze video. Al deze vragen te samen zijn de basis van de videomarketing strategie en notuleren we in de vrijblijvende videobriefing. Zodra we duidelijk hebben welke kant we op gaan maken wij een passende offerte.

concept & script

Fijn! De neuzen staan dezelfde richting op en jullie zijn akkoord met de offerte. We gaan met het team de briefing bespreken en een concept uitwerken. Dit doen we in co-creatie waardoor jullie betrokken blijven in het proces. Her en der passen we ideeën aan of gaan we toch net een andere kant op. Bij akkoord van beide kanten gaat onze scriptschrijver aan de slag. De ideeën worden nu omgezet in een gestructureerd verhaal waarbij we altijd letten op de kernwaarden en de boodschap.

storyboard, shotlist & scenelijst

Het verhaal staat nu op papier. Soms is het lastig om naar een stuk tekst te kijken en het eindresultaat voor je te zien. Wij ontwikkelen daarom een storyboard. Dit kan je zien als een stripverhaal. Je krijgt nu een beeld van wat er te zien is, te horen is en hoe dit samenvalt. Op basis van het storyboard maken we vervolgens een shotlist en een scenelijst. Deze twee documenten zijn erg belangrijk op de productiedag en tijdens deze dag zullen we dan ook geen shot vergeten. 

voorbereiding filmdag(en)

Het storyboard, shotlist en scenelijst nemen we vervolgens grondig door. We gaan de filmdag namelijk voorbereiden. Waar en wanneer gaan we filmen? Moeten we hier een vergunning voor aanvragen? Hoe is de stroomvoorziening en de belichting op locatie? Hoeveel figuranten zijn er nodig? En hoeveel acteurs? Zijn er droneshots nodig en is het toegestaan om met een drone te vliegen op deze locatie? Dit zijn zomaar een paar die we moeten beantwoorden en op moeten anticiperen. Als we op alles een antwoord hebben maken we een lijst met alle apparatuur die nodig is. Even testen of alles goed werkt en we zijn bijna klaar om te draaien.

callsheet & draaiboek

Bijna, want het is belangrijk dat iedereen die op de set aanwezig is op de hoogte is van alles wat met de productie te maken heeft. Daarom stellen we een callsheet en draaiboek op. Hier staat alles in over het wie, wat, waar en wanneer. Welke crewleden zijn er aanwezig? Bij wie kan men zijn voor bepaalde vragen? Hoe laat verzameld de crew? En hoelaat de cast? Welke props moeten er waar en hoelaat aanwezig zijn? Wanneer wordt welk shot gedraaid en wie moet hierbij aanwezig zijn? Al deze informatie is te vinden op de callsheet en in het draaiboek.

productie

En dan is het eindelijk zover. We gaan draaien. En dat is vaak vroeg op staan. De draaidagen zijn vaak lange dagen. Gelukkig is iedereen hiervan op de hoogte omdat ze de callsheet hebben doorgenomen. Alle voorbereidingen komen samen en iedereen weet wat hij of zij moet doen. En dat is belangrijk want een extra dag draaien betekend extra kosten. Aan het einde van de productie heerst een voldaan en opgelucht gevoel. Maar voor we op de bank ploffen eerst even alle data veilig opslaan en back-uppen. 

edit & visual effects

Tijd voor magie. Want het editing proces is het deel waar de film werkelijk gemaakt wordt. Onze Motion Designer zet een goede shot cafeïne neer en gaat er even goed voor zitten. Zijn eerste taak is de perfecte shots spotten. De regisseur heeft tijdens de productie aantekeningen gemaakt zodat de Motion Designer makkelijker door de beelden heen kan lopen. Toch zal hij hier niet blind mee aan de gang gaan omdat in de editingroom bepaalde beelden beter in elkaar overvloeien en kan het zijn dat het eerste deel van shot 1 nodig is en het tweede deel van shot 2. Alle benodigde beelden achter elkaar maakt de eerste versie. Deze sturen wij toe voor akkoord. Eenmaal akkoord gaan we visuele effecten toevoegen. Te denk valt aan bewegende elementen en teksten.  

color grading & sound design

Op naar de volgende fase. We komen steeds dichter bij het eind resultaat maar we gaan door tot perfectie. In dit stadium gaan we aan de slag met twee onmisbare elementen. Allereerst worden kleuren gecorrigeerd zodat wit ook echt wit is. Vervolgens gaan we een grading over de beelden heen leggen. Dit geeft een bepaalde emotie aan de film.

Een tweede belangrijk element is Sound Design. Kijk maar eens naar een film waar het geluid niet om aan te horen is. En nu die zelfde film met mooi geluid maar onscherp beeld. En? Inderdaad, optie twee kijkt vele malen lekkerder weg. Sound design is een combinatie van geluidopnames, het bewerken en toevoegen van geluiden en geluidseffecten in de montage en uiteindelijk het mixen daarvan. Naast Sound Design zorgen we natuurlijk dat er een goede beat onder de video komt.

oplevering & evaluatie

We hebben de video enkele keren samen geëvalueerd en de gewenste aanpassingen gedaan. Het is nu tijd voor de definitieve oplevering. Daar kunnen we op proosten! We leveren de video(‘s) in de afgesproken formaten af. Zo hebben we een 30 seconden variant die we gebruiken in de Awareness Fase en een 90 seconden variant die we tonen op de website. Beide varianten hebben we met 3 verschillende call-to-actions die we tonen op verschillende platformen zoals YouTube en Facebook. De beeldformaten van deze platformen zijn verschillend dus zorgen wij dat de video zowel in 1920 x 1080 wordt opgeleverd als in 1080 x 1080. En gaan jullie op Tv? Dan checken wij eerst de aanlevervoorwaarden.

Je video kan eindelijk live gaan. Ook dit kunnen wij voor jullie verzorgen. Bijkomend voordeel is dat wij de resultaten dan ook kunnen meten maar belangrijker nog, kunnen sturen. Door A/B testing kunnen we zien welke video het beste werkt.

sirius vision

Wij zijn visuele verhalenvertellers. Dit doen wij met veel passie en overtuiging. Benieuwd naar ons verhaal?

our way of work

Van begin tot eind optimaal gefocust en betrokken. Samen maken we van ieder project een groot succes. Hoe we dit doen?

video formats

Er zijn vele soorten video die voorzien in een bepaalde behoefte en in een bepaalde fase van de Customer Journey. 

Vrijblijvend een offerte

Benieuwd geworden naar wat we voor elkaar kunnen betekenen? Of gewoon nieuwsgierig? Neem gerust contact met ons op.